Hur går det till?

Kommer det gå för fort? Hur ligger jag i en större grupp? Frågorna är många nu kommer några av svaren hur upplägget kommer att se ut.
Jag kommer att själv befinna mig på torget en stund innan för att svara på frågor som kan dyka upp, vart man ska vända sig om man vill börja cykla? Vad man ska tänka på när man vill komma i form till t.ex. Vättern rundan, Sittställning, vad jag ska äta under passet osv.

Olika grupper
Kommer att dela in det i olika hastighets grupper och olika distanser, lite beroende på hur mycket folk det kommer. Alla är som sagt välkomna även de med standard cyklar som bara vill cykla en kortare runda är givetvis välkomna att samlas här också.
Rundorna kommer i övrigt att köras på landsväg, vi kommer att starta åt samma håll iallafall första milen. Då den snabbaste gruppen åker först, känner någon att det här är för tufft så ska man kunna droppa tillbaka en grupp.
Grupperna kommer att ha minst en ansvarig som har en uppgift det är att hålla ihop gruppen, en ansvarig som har lite skinn på näsan som vågar säga ifrån om några stirrar.

Gruppkörning
Vi kommer att köra efter principen 2par. Då man ligger 2 och 2 som bilden här nedan visar.


Vid tvåpars cykling gäller grundregeln att alla cyklister oavsett vindriktning alltid ligger rakt efter förvarande cyklist. Oftast gäller att den som ligger först i högra ledet är den som bestämmer hastigheten för gruppen. Genom att kommunicera tillsammans med den som ligger först i vänstra ledet bestämmer man när växling skall ske. Växling sker genom att högra ledet långsamt sänker hastigheten. När första cyklisten i vänstra ledet är tillräckligt långt framför svänger han sakta in och tar platsen först i högra ledet.

En sak som också är viktigt är att varna för fara på vägen, t.ex. större grop så att man slipper incidenter som t.ex. punkteringar och vurpor.

Absolut viktigaste HÖJ ALDRIG FARTEN när ni går fram för att köra i vinden, till slut kommer det att gå i 300km/h folk blir avhängda och tycker det är tråkigt, det är inte meningen.


Helt ny cyklist

Har du aldrig cyklat förut? Sugen på att börja träna landsvägs cykling? Unikt med denna sattsning till skillnad från Växjö är att det just här finns en cykelklubb med väldigt goda förutsättningar för nya cyklister. Här handlar det främst om att utveckla cyklingen och synen på cykel som träningsredskap året runt, oavsätt väder kan utvecklas, så även i Örebro.

Vad ska man tänka på när man börjar cykla? En cykel är en grundläggande utrustning, likaså hjälm och ett par ordentliga cykelbyxor för att göra rundan till en njutning istället för en pina.

Man måste se till att man sitter rätt på cykeln från början, detta för att kunna cykla avslappnat, motverka skador och sitter man rätt från början får man ut så mycket mer av cyklingen. Jag kommer att hjälpa till med tips vad man ska tänka på när man ställer in sin cykel.

Lära sig teknik på cykeln, lära sig att cykla i grupp och tillämpa trafikregler. Detta kommer man genom rutin att lära sig genom att vara med på just måndagsturen, jag kommer att gå igenom innan passet för de som vill.

Ung som vill prova på men är inte redo att köpa en cykel, jag är med i Örebrocyklisterna som medlem, de har en otroligt gedigen bakgrund som stor ungdomsklubb, flertalet av örebrocyklisternas cyklister kommer att vara på plats, kontakta någon av dem ev mig för att komma i kontakt med rätt person.

Börja tävla? Att ta steget till tävlings cykling kan vara minst lika stort eller lika litet som att börja cykla. Fråga mig, efter 15 säsonger vet jag var det innebär och likaså här, vart vänder jag mig?

Vätternrundan

När man på våren börjar igång träningen går allting jätte tungt, man stressar kroppen något oerhört då man ska träna upp sig för att köra 30 mil på en gång. Det är enklare om man är några stycken som kör, så att man slipper köra själv.
När dagen D kommer är det ofta väldigt stora grupper, man har aldrig kört med så här mycket folk omkring sig, vurpor är något väldigt förekommande på Vättern rundan just på grund av okunskapen av att köra i grupp.

Det är aldrig roligt att krascha, på Måndagsturen så kommer man få träning för att slippa känna sig osäker i en större grupp. Samtidigt kommer inte pressen vara så stor, så att man lär sig köra avslappnat, även om när kör fort.

A och O med t.ex. måndagsturen är att man garanterat hittar fler som ska köra t.ex. Vätternrundan, detta med samma målsättning som du har. Man blir ett gäng, kan höja ribban inför nästkommande år. Man kan fortsätta träna efter Vätternrundan för att man vet att här har jag ett bra gäng att köra med. Ofta är ju det roliga med just Vättern rundan trots oroligheter att man är många, det är lite av en folk fest. Tänk att träna med folkfest varje vecka?

Träna med tävlingscyklister är något som kan avskräcka många Vätternrunt cyklister, då man har en uppmålad bild att de alltid kör JÄTTE fort. Men så är det inte, iallafall jag kör med väldigt mycket kontrast, d.v.s. när jag kör lugnt kör jag lugnt, när jag kör hårt då kör jag hårt. Måndagar är oftast dagen efter en helg med tävlingar, då kroppen är behov av återhämtning därför kommer jag att ta dessa pass som återhämtningspass, så förmodligen kommer jag inte att köra i den snabbaste gruppen. Beroende på hur helgen har sett ut, givetvis.

Tips och träningsupplägg inför Vätternrundan, prata med mig så kan man alltid se hur man kommer i from till dagen D, hur man på bästa vis får Vätternrundan att bli en så bra upplevelse som möjligt. Dela med dig av dina erfarenheter till andra cyklister som ska köra för första gången, ensam är man stark men tillsammans är man oslagbara.

Ses på måndagar!

Måndagsturen – Info och riktlinjer

1. Måndagsturen är framförallt ett socialt initiativ, vilket syftar till att ha trevligt och träffa nya cyklister i regionen. M.a.o. inte en måndagstävling - Måndagsturen kan summeras med begreppet mysrundor.
(Vill man köra andra typer av träning så skriv på forumet under Träning så får man chansen till det också).

2. För att genomföra turerna säkert bör vi försöka hålla oss till att helst inte vara mer än 20 st i varje klunga. Skulle en klunga komma ikapp en annan så bör inte klungorna slås ihop. Antingen passerar man så säkert som möjligt eller håller ett bra avstånd bakom. Dvs. två klungor kan hålla samma hastighet med ca 50 meters lucka. Samt att vi håller oss till den klunga som vi startat i. Detta med hänsyn till att gruppens ledare skall kunna hålla koll på att alla är med tillbaka.

3. För att turerna skall bli så trevliga som möjligt utses en ledare i varje grupp som försöker hålla koll på att rätt hastighet hålls samt att klungan håller ihop ända hem. Innan start bör gruppen vara överens om vilken hastighet som skall hållas.

4. Alla är välkomna och vi hjälps åt att ”utbilda” nya inom cykelsporten hur man kör i grupp och vilka tecken som bör ges för att cyklingen skall bli så säker som möjligt. Om man har en cykel med så kallad tempostyre så skall man inte ligga i ”bocken” annat än om man åker ca 10-20 meter bakom den övriga klungan. Läs tecken och olika tekniker att köra i klunga i separat avsnitt.

5 .Lämpliga grundhastigheter:
25 km/h, 27-30 km/h, 30-33 km/h, 33+ km/h

6. Ha gärna med mobiltelefon med ICE inlagt ifall något allvarligt skulle inträffa.

7. Följ trafikreglerna så gott det går och försök att vara trevlig även mot bilister – även om det ibland är mycket svårt... Finns det risk för att mörkret hinner komma innan vi är tillbaka så se till att ha fungerande belysning monterad.

8. Men viktigast av allt - Att ha trevligt och passa på att prata lite skit med dina nya cykelvänner.

 

Hur kör man i klunga?

Naturligtvis finns det många sätt att köra klunga och här går vi igenom tre vanliga metoder.

Metod 1.
Belgisk kedja – Två led rotation högervarv (eller vänster också även om det är ovanligare, används vid kantvindskörning). Viktigt är kontinuerlig rotation, dvs ingen stannar kvar framme utan kedjan rullar på hela tiden - som kallas det tvåpar)

1. Båda leden skall ha nästan samma hastighet.
2. Ta god tid på dig att växla 10-15s (då pratar jag inte om cykelns växlar).
3. När du går in längst fram håll koll på att du lägger dig direkt framför cyklisten du nyss hade bredvid dig. Om det skapas en lucka på 2-3 meter bakom dig har du varit för het på gröten. Ett bra sätt att få ner farten är att växla ner en växel.
4. När du är längst bak och går ut i ytterled så växla upp en växel igen samt säg till cyklisten du hade framför dig i innerled att du är siste man. På så vis vet han att det är hans tur att byta led.
5. Om du är trött och behöver vila på sista rulle så ropa till den framför att han skall ”ta sista rullen”.
6. När detta börjar funka är det timing och att tighta till gruppen som kan förbättras.

Metod 2.
Tvåpar – Nästan som belgisk kedja men ”paren” ligger kvar framme en stund innan man växlar. I övrigt läs punkterna under belgisk kedja.

Metod 3.
Ett led – Här ligger alla på ett led och när den som dragit fått nog viker han/ hon av vänster (vanligen). OBS! Ta en snabbtitt över axeln så att du inte svänger ut framför en bil som kör allt för nära. När du kommer längst ner i ledet fyller du på bakom och så fortsätter det så.

 

 

Generella saker att tänka på

(När vi pratar om social träning – tävling är naturligtvis något helt annat, men det kan vi gå igenom någon annan gång)

1. När vägen blir smal så övergå till ett led, den som för närvarande ligger främst sträcker upp ett finger i luften (alla tecken repeteras bakåt i klungan) och tar det lugnt i ca 30 sek så att gruppen hinner rätta in sig i ett led. Detta går till så att högerledet släpper in enligt kugghjulsprincipen.
2. När det åter blir bredare väg så återgå till två led, den som för närvarande ligger främst sträcker upp två fingrar i luften (detta tecken repeteras naturligtvis också bakåt i klungan) och återigen tar vi det lugnt i ca 30 sek så att gruppen hinner komma tillrätta. När siste man kommit rätt så kan han med rösten meddela framåt att svansen är på plats. Meddelanden framåt i klungan sköts med rösten.
3. I uppförsbackar är det trycket på pedalerna som skall vara konstant, inte hastigheten. Med andra ord kan hastigheten gå ner väsentligt i en uppförsbacke.
4. I utförsbackar - behåll trycket på pedalerna när du ligger längst fram (Obs - inte öka trycket vilket är lätt hänt även i utförsbackar).
5. Bildas en lucka så täpp till den så mjukt som möjligt. (Dvs. spurta inte och sedan bromsa.)
6. Efter en sväng så tar man det även lugnt för att förhindra så kallad dragspelseffekt.

Cykeltekniska tips:

1. Försök att köra avslappnat.
2. Svänger gör man med hela kroppen, inte bara genom att vrida styret.
3. I en sväng bör du hålla innerpedalen högt.
4. Blicken långt fram (eller så gott det går i en klunga).
5. Använd helst inte bromsarna överhuvud taget i klungan. Försök att väja eller jobba med vinden i mesta möjliga mån.
6. Om du behöver resa dig i klungan – lägg i en högre växel och res dig med tryck på pedalerna annars kommer ditt bakhjul att åka ca 50 cm bakåt.
7. En hel cykel fungerar bättre och är både roligare och säkrare. Se över din cykel och du kommer att ha en trevlig tur.
8. När du är törstig – drick i möjligaste mån när du är längst bak i klungan.

Tecken cyklister emellan

Är det snabba bud – Använd rösten... OCH HÖGT!

Alla tecken repeteras bakåt i gruppen samt om meddelandet gäller stora hårda saker i rörelse så förstärk med tex. BIL eller BUSS. Ett meddelande som behöver färdas bakifrån och framåt görs alltid med rösten. Tex. BIL BAKOM eller SÄNK FARTEN (anledningen till att man skall meddela sig HÖGT är att fartvinden gör det svårt att höra).

Om gruppen behöver stanna så sträck upp en handflata i luften i så god tid det går. Tex. innan korsning.

Om endast hastigheten behöver sänkas så används polisens hederliga handen vid sidan och för den upp och ner.

Peka på hinder: Tex. hål, vägbrunnar, glas eller grus. Använd den hand som hindret befinner sig på. Dvs. vänster hand för hinder på vänster sida om din egen cykel.

Min personliga favorit som jag även blivit mobbad av ”riktiga” cyklister för är vägbulan – Breakdansvågen med handflatan framåt ;=)

Klapp på din egen bak på den sida ett stillastående hinder som tex stolpar eller ”suggor” befinner sig.

Om en riktingsändring krävs på grund av hinder så vinka med handen bakom ryggen åt det håll gruppen bör förflytta sig.

Vid sväng så används det gamla hederliga tecknet handen rakt ut åt det håll vi skall svänga.

För att köra ett led så sträck upp ett finger i luften. (OBS! Tänk på att ta det lugnt en stund så att gruppen hinner komma iordning)

För att köra två led sträck upp två fingrar. (Körde man belgisk innan så återgår man till det och körde man tvåpar innan så återgår man till det. OBS! Tänk på att ta det lugnt en stund så att gruppen hinner komma iordning).